Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego 2024

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego 2024

    Na całym świecie 21 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Jego cel to: podkreślenie różnorodności językowej narodów, zwrócenie uwagi na języki zagrożone i powoli ginące oraz przypomnienie, że chroniąc język ojczysty – dbamy o tożsamość kulturową.

   Ze względów historycznych i kulturowych dla Polaków nasz język narodowy stanowi  wyjątkowy skarb. Warto zaznaczyć, że ze względu na bardzo specyficzną wymowę oraz mnogość i złożoność form gramatycznych, uważany jest on za jeden z najtrudniejszych do nauki języków świata, stanowiąc tym samym niełatwe wyzwanie nawet dla samych Polaków. Sprawia to skomplikowana gramatyka z mnóstwem wyjątków oraz szeleszczące zgłoski. Tym bardziej powinniśmy szanować polszczyznę i posługiwać się nią poprawnie, bo to zaszczyt mówić i pisać bezbłędnie w tak trudnym i pięknym języku.

W naszej szkole także świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.

W dniach 21-29 lutego 2024r. promowaliśmy nasz język narodowy oraz uświadamialiśmy społeczność szkolną, jak ważne jest prawidłowe posługiwanie się językiem ojczystym w życiu codziennym, czy też w sieci. W tym celu przeprowadzone zostały różne przedsięwzięcia takie jak:

·        Szkolny Konkurs Ortograficzny, a jego zwycięzcy to:

klasy IV – VIII

I m. – Alicja Kowalska kl. 6a

II m.-  Maja Wiernicka 5a

III m. – Albert Kulik 7a

klasy VII – VII

I m. Olga Krasoń

II m. Aleksandra Pielużek 7b

III m. Szymon Cieślak 8a

·        Ogólnopolski Konkurs Kaligraficzny ,,Piórem i pazurem”, a do następnego etapu zakwalifikowały się następujące osoby:

klasy IV – VI:

Klara Wieczorek, Iga Szmalec, Nikola Szmalec, Oliwia Renasik, Weronika Kapiczyńska, Anna Wojtczyk, Iga Karda, Zuzanna Figa, Weronika Filipczak, Pola Książek

klasy VII – VIII :

Oliwia KruzOlga Krasoń, Julia Krzaczyńska, Kinga Sokołowska

·        uczniowie klasy 6b ,pod hasłem ,,Ortografia, co do głowy trafia”, utrwalali z młodszymi koleżankami i kolegami ciekawostki ortograficzne, w formie: rebusów, krzyżówek, kolorowanek, układania domina, itp.

·        na szkolnych korytarzach pojawiły się: wystawka ,,Język polski nie musi być trudny”, ciekawostki dotyczące poprawności językowej ,,Weź dobre słowo”, zagadki ortograficzne, itp.

·        na lekcjach z wychowawcą uczniowie wykonali plakaty promujące poprawność językową, głośno czytali fragmenty utworów polskich pisarzy, ćwicząc tym samym dykcję i intonację głosu

·        na lekcjach języka polskiego uczniowie  próbowali swych sił wykonując ćwiczenia dotyczące: poprawności językowej, frazeologizmów oraz oglądali filmiki animowane ,,Błyskawiczne dzieje polszczyzny”.

Mamy nadzieję, że ,,moda” na język polski na stałe zagości w życiu naszych uczniów.

                                                                          nauczycielki języka polskiego

Może Ci się również spodoba