LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI 2022/2023

Laboratoria Przyszłości

O programie

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy
z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów
i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

Szkoła Podstawowa w Woli Krzysztoporskiej aktywnie korzysta z dofinansowań w ramach programów rządowych: „Aktywna Tablica”, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, ” Laboratorium Przyszłości” w kwocie 100.800 zł

Pieniądze z Rządowego Programu Laboratoria Przyszłości zostały przeznaczone na zakup:
– drukarki 3D i filamentu 3D
– stacje lutowniczych
– aparat fotograficzny
– statyw i bezprzewodowy system mikrofonowy
– zestaw edukacyjny Arduino
– gimbal do aparatu fotograficznego i kamery
– oświetlenia do realizacji nagrań
– gogli VR
– słuchawek
– klocków konstrukcyjnych LEGO Education SPIKE
– Mackeblock – CodeyRocky
– klocków limu Box
– blenderów, tosterów (urozmaicenie zajęć kulinarnych)
– maszyny do szycia, żelazka, deski do prasowania, materiałów do robótek ręcznych
– szaf, stolików i krzesełek do pracowni technicznej
– wirtualnego laboratorium technicznego Empiriusz.
Dzięki zakupionym pomocom zajęcia edukacyjne stają się bardziej atrakcyjne, a młodzież poznaje ciekawe metody pracy i formy pracy z użyciem najnowszych technologii.

ZAJĘCIA KSZTAŁTUJĄCE KREATYWNOŚĆ Z FIZYKI

Prowadzący Danuta Alberciak

W związku z tym iż w ramach programu „ Laboratoria przyszłości” nasza szkoła posiada drukarkę 3D na zajęciach kształtujących kreatywność przeanalizowaliśmy  zastosowanie technologii druku 3D. Zapoznaliśmy się z  rozwojem tej dziedziny i okazało się,  że z jednej strony niezwykle pomocne staje się drukowanie wzorów i prototypów w przemyśle ,przełomowe  zastosowanie w medycynie co może doprowadzić do zniknięcia potrzeby szukania dawców organów aż po wykorzystanie tego typu druku w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej .Uczniowie w ramach zajęć mogli zapoznać się z całym procesem, który finalnie doprowadził do wydruku .

LABOLATORIUM PRZYSZŁOŚCI – KLASA II A

Klasa II a wzięła udział w zajęciach z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu Labolatorium Przyszłości. Dzieci mogły sprawdzić możliwości drukarki 3D, a także nauczyć się prostego programowania.

Od początku września 2022 roku w naszej szkole realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie zapoznali się z drukarką 3D otrzymaną przez szkołę w ramach programu, poznali zasadę działania urządzenia oraz obserwowali proces drukowania modeli 3D. Na zajęciach z wychowawcą uczniowie klas 6a i b zaprojektowali i wykonali napisy związane z Narodowym Dniem Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Uczniowie chętnie zaangażowali się w ciekawe zajęcia edukacyjne, by zdobyć nowe umiejętności . Dokumentację naszych działań realizujemy wykorzystując do tego sprzęt fotograficzny zakupiony ze środków projektu

HISTORIA I NOWE TECHNOLOGIE

Od początku września 2022 roku w naszej szkole realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie zapoznali się z drukarką 3D otrzymaną przez szkołę w ramach programu, poznali zasadę działania urządzenia oraz obserwowali proces drukowania modeli 3D. Na zajęciach z wychowawcą uczniowie klas 6a i b zaprojektowali i wykonali napisy związane z Narodowym Dniem Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Uczniowie chętnie zaangażowali się w ciekawe zajęcia edukacyjne, by zdobyć nowe umiejętności . Dokumentację naszych działań realizujemy wykorzystując do tego sprzęt fotograficzny zakupiony ze środków projektu

Zabawy klockami LEGO – oddziały przedszkolne

Układanie klocków to jedna z ulubionych form spędzania czasu wolnego dzieci, podczas pobytu w oddziałach przedszkolnych. Zabawy konstrukcyjne towarzyszą im każdego dnia
i mają pozytywny wpływ na ich rozwój. Dzieci wymyślają swoje własne budowle i tworzą nawet bardzo skomplikowane konstrukcje. Przy okazji uczą się cierpliwości, trenują koncentrację i rozwijają wyobraźnię przestrzenną. W czasie zabaw wykorzystywano klocki LEGO,
zakupione w ramach programu ,,Laboratorium Przyszłości”.

Uczymy się szycia na maszynie i prasowania koszuli, wykorzystując sprzęt AGD zakupiony
ze środków przeznaczonych na Laboratoria Przyszłości …p. Marlena Danielak

Na zajęciach technicznych uczniowie klasy Va i Vb realizując tematykę z włókiennictwa poznali ciekawe i praktyczne formy, które każdemu mogą przydać się w życiu codziennym. Dzięki zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości sprzętowi AGD uczniowie uczyli się ściegów maszynowych
z wykorzystaniem maszyny do szycia. Bardzo ciekawe dla uczniów były zajęcia, na których uczyliśmy się prasować odzież ze szczególnym zwróceniem uwagi na technikę prasowania koszuli.

Oddział przedszkolny Gr. 0a, 0b – A. Marusińska, K. Koszelak

,, Zaczarowany świat wierszy”, to tematyka z którą zapoznały się dzieci z oddziałów przedszkolnych.
W czasie zajęć najmłodsi obejrzeli teatr sylwet przygotowany przez wychowawców oddziałów, na podstawie wiersza J. Brzechwy ,, Na straganie”. Celem zajęć było rozbudzanie zainteresowań poezją, poznanie twórczości polskich poetów. Następnie dzieci zaprezentowały swoją interpretację wiersza, przekonując się tym samym, że rola aktora wcale nie jest taka łatwa Fotorelację z tego dnia udokumentowano za pomocą sprzętu fotograficznego zakupionego
w ramach programu ,,Laboratorium Przyszłości”.

MATEMATYKA – KRYSTYNA PYTKA

W dniu 19 kwietnia, przy realizacji tematu „Tangram – ćwiczenia z wykorzystaniem tej łamigłówki”, uczniowie klasy 6a, uczestniczący w zajęciach kreatywnych z matematyki mieli możliwość poznania i wykorzystania nowoczesnego sprzętu – w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Na lekcji pokazano możliwość wykorzystania m.in. drukarki 3D do przygotowania elementów tangramu, a następnie układanie z tych elementów określonych figur. Ćwiczyliśmy w ten sposób spostrzegawczość, wyobraźnię, koncentrację i pamięć. Uczniowie z zaangażowaniem wykonywali polecenia i rywalizowali ze sobą.

JĘZYK POLSKI – P. ANNA OTWINOWSKA

Dnia 5.04.2023r. na lekcjach języka polskiego uczniowie klasy IVa zaprezentowali swoje zdolności aktorskie, przedstawiając “Legendę o warszawskim Bazyliszku”.
Opracowali scenografię, przygotowali rekwizyty, a nad realizacją przedstawienia czuwał reżyser.

Nietypowa lekcja została uwieczniona za pomocą urządzeń zakupionych
w ramach programu “Laboratoria Przyszłości”.

Z ogromną radością informujemy, iż w ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe, dzięki któremu nasi uczniowie mogą uczyć się poprzez eksperymentowanie, doświadczanie i zdobywanie w ten sposób praktycznych umiejętności. 

Doposażenie szkoły w nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne pozwoli na uatrakcyjnienie dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy oraz zdobycie praktycznych umiejętności. Uczniowie będą mogli uczyć się współpracy zespołowej poprzez kreatywność, interdyscyplinarność i wspólne rozwiązywanie zadań. Jednocześnie będą odkrywać ukryte talenty, rozwijać kompetencje przyszłości w zakresie nauk przyrodniczych, robotyki, technologii i inżynierii.

Nowoczesny sprzęt jest wsparciem dla wszystkich uczniów podczas realizacji zajęć obowiązkowych oraz tych, którzy rozwijają swoje zainteresowania na zajęciach pozalekcyjnych.

REWALIDACJA Z LEGO – P. MARZANNA DRÓŻDŻ

Konstrukcje z klocków LEGO na zajęciach rewalidacji indywidualnej to nauka i zabawa.

ZDROWE ODŻYWIANIE – P. MARLENA DANIELAK

Realizowany w naszej szkole program Trzymaj Formę pomaga wdrażać zasady zdrowego odżywiania. Na zajęciach technicznych uczniowie klas szóstych ,w nawiązaniu do lekcji o zdrowym żywieniu, robili koktajle mleczno-owocowe. Każdy przyniósł niezbędne produkty i przybory. Podczas mycia, obierania, krojenia, blendowania jabłuszek, bananów, truskawek, borówek i innych owoców zachowano podstawowe zasady higieny i bezpieczeństwa. Ubrani w kolorowe fartuszki „kucharze” samodzielnie i starannie pokroili składniki. Następnie wykorzystane zostały blendery, zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości, aby wszystko razem zmiksować i połączyć z produktami mlecznymi. Dzięki wspólnym pomysłom powstały pełnowartościowe napoje mleczno – owocowe. Po zakończeniu pracy, uczniowie usiedli przy stole i delektowali się przysmakami, które miały moc pełnowartościowych składników odżywczych.


LEKCJE JĘZYKA POLSKIEGO PRZEPROWADZONE PRZEZ P. GABRIELĘ ADRYAŃCZYK

Kto to był Dedal i Odyseusz? Jak zostać konstruktorem?

   Zasoby  wyposażenia Laboratorium Przyszłości zostały również wykorzystane na lekcjach języka polskiego. W trakcie cyklu lekcji poświęconym mitologii greckiej uczennice rozwijały nie tylko umiejętności polonistyczne, ale przede wszystkim swoje inwencje twórcze. Korzystając z klocków do samodzielnej konstrukcji, budowały: makietę labiryntu i Krety, urządzenia, których autorem mógłby być Dedal, konia trojańskiego, itp. Wykonując prace manualne, utrwalały redagowanie form wypowiedzi takich jak: instrukcja, opis przedmiotu, opowiadanie i opis przeżyć wewnętrznych. Ucząc się przez działanie, wzbogacały swój czynny słownik – umiejętność niezbędną w życiu każdego człowieka.

DYSKOTEKA CHOINKOWA

10 lutego 2023 r. w naszej szkole odbyła się długo wyczekiwana dyskoteka choinkowa. Na tę okazję uczniowie przebrali się m.in. za wróżki, księżniczki, bohaterów z bajek, ale również policjantów, ratowników medycznych oraz wiele innych ciekawych postaci. Wielką atrakcją okazały się zabawy animacyjne, które dostarczyły uczestnikom wiele radości i niezapomnianych wzruszeń.
Zmęczeni i zadowoleni uczniowie zasiedli też do poczęstunku przygotowanego przez rodziców. Serdeczne podziękowania kierujemy dla Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego za przygotowanie imprezy oraz dla nauczycieli i rodziców czuwających nad dobrą zabawą.
Wspólną zabawę uwieczniliśmy na zdjęciach wykonanych aparatem fotograficznym zakupionym
z programu Laboratoria Przyszłości.

Robotyka dla malucha:) Klasa III a z Codey Rocky i Jimu

Robot Codey Rocky oraz Robot Jimu to szybkie i proste kodowanie na ekranie zarówno komórki, tabletu jak i komputera za pomocą aplikacji o czym przekonali się uczniowie klasy III a na lekcji programowania z wykorzystaniem robotów z programu Laboratoria Przyszłości.

Język niemiecki, język angielski – p. Anna Ziemba

W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” nasza szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt służący rozwijaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości.  Wybrani uczniowie klasy Va, VIb oraz VIIa na indywidualnych zajęciach języka angielskiego i niemieckiego rozwijają kompetencje STEAM.

Czym jest STEAM?

STEAM to edukacyjne podejście do uczenia się, które wykorzystuje Naukę, Technologię, Inżynierię, Sztukę i Matematykę jako sposób na nakierowanie uczniów w ich poszukiwaniach i krytycznym myśleniu. Dzięki temu kształcimy uczniów do podejmowania przemyślanego ryzyka, chętnych uczenia się przez doświadczenie, wytrwałych w rozwiązywaniu problemów, chętnych do współpracy i działających poprzez proces twórczy. To są innowatorzy – uczniowie XXI wieku.

Współczesne społeczeństwo jest napędzane przez matematykę, naukę, technologię i inżynierię. Wraz z coraz większym rozwojem technologii, wzrasta nacisk na wykształcenie wśród uczniów “umiejętności XXI wieku”. Idea STEM (ang. Science, Technology, Engineering and Mathematics) przewija się już od dłuższego czasu. Można zaobserwować nacisk na promowanie nauki przedmiotów ścisłych i pracy projektowej.

Chociaż powoli udaje się już zmienić system nauczania, tak aby zainteresować uczniów tymi obszarami badań, sztuka i humanistyka zaczęły być spychane na naukowe peryferia. Elementem, którego wciąż brakuje jest krytyczny proces kreatywności i innowacji. Nasi uczniowie mogą mieć więcej możliwości uczenia się przez faktyczne doświadczenia. Potrzeba również kreatywności, pomysłowości i umiejętności wykorzystania pomysłów w prawdziwym świecie. Samo STEM nie jest już wystarczające. Efektywne nauczanie  to nie “wkładanie uczniom do głowy” gotowych formułek, to nie “nauka pod testy”. Uczenie się jest złożonym konceptem, w którym dziedziny uzupełniają się, nie wykluczają. Ważne jest, aby o tym pamiętać. Zwłaszcza teraz, gdy pojawia się trend do budowania opozycji pomiędzy “rozwojową” nauką i technologią a “nieżyciowymi” przedmiotami humanistycznymi. Myślenie projektowe i lingwistyczne są niezbędne w procesie innowacji i zaopatrują ucznia w całą gamę możliwości uczenia się.

Język angielski -p. Ewa Berner – Zawada

Praca ze słuchawkami podczas nauki języka obcego.

Biologia – zajęcia w grupie do 5 osób, kl V a

Dziewczynki, ucząc się poprzez zabawę rozwijały wyobraźnię i kreatywność. Konstruowały składniki przyrody ożywionej i nieożywionej. Lekcja była bardzo ciekawa, uczennice miały mnóstwo pomysłów. Zajęcia odbywały się pod kierunkiem nauczycielki biologii Gabrieli Perek

Niecodzienne kino…

klasy ósme na projekcji filmów w technologii VR …

W czwartek 8 grudnia, uczniowie klas ósmych mieli możliwość skorzystać z nowoczesnych metod i form przekazu wiedzy w ramach zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technologii z programu ,,Laboratoria Przyszłości”.

Młodzież uczestniczyła w projekcji dwóch filmów ,,Wiktoria 1920” oraz ,,Kartka z Powstania”. Blisko trzydziestominutowy film „Wiktoria 1920” to jeden z największych fabularnych filmów VR nie tylko w Polsce, ale prawdopodobnie i na świecie. Ten film jest nie tylko przygodowy, ale też i kostiumowy, a zachowanie prawdy czasu w 360 stopniach, które zapisywały filmowe kamery, należało do dużych wyzwań produkcyjnych.

Dzięki nowoczesnym technologiom widzowie filmu zostali przeniesieni w sam środek akcji – to właśnie widz stał się głównym bohaterem filmu, który uczestniczy we wszystkich wydarzeniach. Za pomocą gogli VR również nasi uczniowie przenieśli się w czasie i stali się bohaterami filmu.

Po zakończonej projekcji wszyscy pod wielkim wrażeniem dzielili się przeżytymi emocjami i nowym niecodziennym doświadczeniem filmowym.

Zajęcia kulinarne w ramach programu ,,Trzymaj Formę”

z wykorzystaniem sprzętu zakupionego

z programu Laboratoria Przyszłości

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klas V-VIII naszej szkoły przystąpili do realizacji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego ,,Trzymaj Formę”. Celem głównym programu jest promocja zdrowego stylu życia poprzez kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych i aktywność fizyczną. Na lekcjach techniki wspólnie przygotowywaliśmy zdrowe, odżywcze śniadanie. Uczniowie dowiedzieli się jakie walory odżywcze ma pieczywo, nabiał, owoce i warzywa i dlaczego należy spożywać je w każdej postaci. Po trudach związanych z przygotowaniem, z przyjemnością wszyscy przystąpili do spożywania i delektowania się samodzielnie wykonanymi pysznościami. Zdobytą wiedzę i doświadczenie w zakresie prawidłowego przygotowywania posiłków z zachowaniem zasad higieny i bezpieczeństwa uatrakcyjnił nowy sprzęt gospodarstwa domowego, tostery, opiekacze, który pozyskaliśmy dzięki programowi Laboratoria Przyszłości.

EMPIRIUSZ

W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła nabyła do pracowni chemicznej Wirtualne Laboratorium Empiriusz. Empiriusz to mobilne laboratorium chemiczne stworzone z wykorzystaniem innowacyjnej technologii rozszerzonej rzeczywistości (VR). Jest wyposażone w profesjonalny zestaw gogli VR wraz z kontrolerami oraz komputer. Umożliwia przeprowadzanie doświadczeń chemicznych zalecanych do realizacji w podstawie programowej klasy 7 i 8. Uczniowie uczą się poprzez doświadczenie, w przeciwieństwie do tradycyjnych metod czytania i pisania. Uczeń, korzystając z gogli oraz kontrolerów, przeprowadza zgodnie z instrukcją wybrane doświadczenie, porusza się po realistycznie wyglądającej pracowni, sięga po probówki i odczynniki, przeprowadza reakcje, wyciąga z nich wnioski, i efektywnie uczy się poprzez wirtualne doświadczenie. Pozostali uczniowie obserwują jego przebieg na tablicy interaktywnej. Dzięki Wirtualnemu Laboratorium Empiriusz pracownia chemiczna została wyposażona w kompleksowe, nowoczesne narzędzie do prowadzenia ciekawych i inspirujących zajęć Urządzenie jest intuicyjne i łatwe w obsłudze, co pozwala poczuć się uczniom jak w prawdziwym laboratorium.

Zajęcia realizowane w ramach programu Laboratoria Przyszłości,
mające na celu rozwój nowoczesnej szkoły,  angażującej uczniów oraz sprzyjającej odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Omówienie działania drukarki 3D oraz jej praktyczne zastosowanie na lekcjach informatyki.

Na zajęciach technicznych uczniowie wymieniali się doświadczeniami pobierania i użytkowania aplikacji do obsługi urządzeń elektronicznych.

Sprzęt fotograficzny umożliwia nam dokumentowanie lekcji,
zawodów sportowych, uroczystości szkolnych i lokalnych.