PEDAGOG SPECJALNY

PEDAGOG SPECJALNY

mgr Marzanna Dróżdż

ZAPRASZA

w roku szkolnym 2024/2025

uczniów, rodziców i nauczycieli

w następujących terminach:

  • Poniedziałki 8.00 – 9.40, 11.45 – 12.35
  • Wtorki 8.00 – 13.40
  • Środy 9.40 – 12.35, 13.30 – 14.30
  • Czwartki 12.45 – 14. 30
  • Piątki 8.00 – 9.45, 10.45 – 11.45
  • oraz w godzinie dostępności – piątek 12.45 – 13. 45

Tel. kontaktowy, SMS: 500133142 lub 731355002

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?

Jak radzić sobie ze stresem?

Stres jest częścią życia. Jednak gdy trwa zbyt długo, prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych. Dowiedz się, jak minimalizować jego skutki

Czym jest stres?

Stres to reakcja organizmu na jakieś wydarzenie lub emocję, mobilizująca do działania. Nie zawsze jest jednoznacznie negatywny – może np. pomagać w rozwoju zawodowym i osobistym, motywować do aktywności, ułatwiać pokonywanie wyzwań. Jednak nawet dobry stres może wpływać destrukcyjnie, jeśli będziesz odczuwać go zbyt często, zbyt długo lub zbyt intensywnie.

W czasach pierwotnych reakcja stresowa była konieczna, aby przetrwać – umożliwiała walkę lub ucieczkę. We współczesnym społeczeństwie rzadko musisz walczyć fizycznie. Jednak niezależnie od tego, czy doświadczasz prawdziwego zagrożenia, czy też doganiasz autobus, w Twoim organizmie zachodzą podobne procesy.

Co wywołuje stres?

Reakcja stresowa może pojawić się w wyniku trudnych emocji, np. gdy:

  • przeżywasz trudne lub nowe doświadczenie (jak rozwód, śmierć kogoś bliskiego, utrata pracy, ale też zmiana pracy, narodziny dziecka, ślub)
  • rywalizujesz, np. w szkole, w pracy, w jakimś konkursie
  • organizujesz duże wydarzenie lub wygłaszasz przemówienie i odczuwasz niepewność, czy wszystko się uda
  • złościsz się na kogoś lub na coś
  • jesteś ofiarą przemocy lub mobbingu
  • boisz się kogoś lub czegoś
  • czujesz, że masz nadmiar obowiązków albo nadmierną odpowiedzialność w pracy czy rodzinie
  • odczuwasz brak znaczących zadań lub wyzwań (np. na bezrobociu).

Reakcję stresową uruchamiają już Twoje wyobrażenia, lęki i obawy, że coś złego się stanie, że z czymś sobie nie poradzisz. Mimo że to tylko Twoje myśli, Twój organizm reaguje tak, jak gdyby przewidywane sytuacje faktycznie się zdarzyły. Mózg bowiem nie potrafi odróżnić prawdziwego zagrożenia od takiego, które po prostu sobie wyobrażasz.

Co dzieje się w organizmie?

Niektóre czynności organizmu są kontrolowane przez autonomiczny układ nerwowy. Nie zależą one od naszej woli. Autonomiczny układ nerwowy dzieli się na dwie części:

  • współczulny układ nerwowy – pobudzający
  • przywspółczulny układ nerwowy – hamujący.

Aby czuć się dobrze, potrzebna jest równowaga między tymi dwiema częściami układu nerwowego. Stres powoduje zaburzenie tej równowagi.

Reakcja „walcz lub uciekaj”

Aktywowany jest współczulny układ nerwowy. Wzrasta poziom cukru i hormonów stresu, takich jak adrenalina, noradrenalina i kortyzol. Szybciej bije serce, podnosi się ciśnienie krwi i przyśpiesza oddech, dzięki czemu do komórek trafia więcej tlenu. Inne funkcje życiowe, np. trawienie, schodzą na dalszy plan, by nie przeszkadzać w walce z zagrożeniem.

Podczas tej reakcji możesz czuć się przestraszony, zirytowany, zły lub wrogi.

Reakcja „udawaj martwego” („zastygnij”)

Aktywowany jest przywspółczulny układ nerwowy. Mózg stwierdza, że niebezpieczeństwo jest zbyt duże i organizm zaczyna zachowywać się tak, jakby nie było szans na wyjście z sytuacji. Pojawia się uczucie omdlenia, zmęczenie, zawroty głowy, osłabienie mięśni i kłopoty z żołądkiem. Możesz chcieć się pocieszyć, więc jesz więcej cukru, tłustych potraw (zajadasz stres) i pijesz więcej alkoholu. Masz też ochotę odizolować się i ograniczyć kontakty społeczne.

Podczas tej reakcji możesz czuć się zmęczony, smutny, zrezygnowany, w depresyjnym nastroju.

Jak objawia się przewlekły stres?

Nie zawsze od razu rozpoznasz, że dolegliwości, na które cierpisz, wywołuje właśnie stres. Objawy są różnorodne – początkowo łatwo je bagatelizować czy zrzucać winę za swój stan na inne czynniki. Stres objawia zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie oraz behawioralnie. Objawy mogą szybko narastać albo cały czas utrzymywać się na tym samym poziomie, gdzieś w tle.

Fizyczne objawy stresu

  • napięcia mięśniowe – zwłaszcza w szczęce, szyi lub barkach
  • napięcie twarzy – często sprawiające, że usta zmieniają się w cienką kreskę
  • poczucie zmęczenia po przebudzeniu – nawet po długim i niezakłóconym śnie przez kilka nocy z rzędu
  • chroniczne wyczerpanie i zmęczenie
  • dolegliwości bólowe (głównie głowa, plecy i brzuch)
  • częste infekcje
  • otyłość i często cukrzyca
  • zaburzenia cyklu miesiączkowego, bezpłodność
  • choroby układu pokarmowego: wrzody, zespół jelita drażliwego
  • choroby układu krążenia: nadciśnienie, udar mózgu, zawał serca, choroba wieńcowa.

Emocjonalne objawy stresu

  • poczucie rozdrażnienia i irytacji, zły humor, niestabilność emocjonalna
  • obojętność na to, co dzieje się wokół, przygnębienie, depresja
  • trudności z koncentracją i pamięcią
  • upośledzenie funkcji poznawczych
  • zaburzenia nerwicowe
  • natłok negatywnych myśli
  • trudności z podejmowaniem decyzji
  • niska samoocena
  • niepokój i lęk, ataki paniki
  • poczucie samotności i izolacji
  • choroby autoimmunologiczne
  • zespół stresu pourazowego.

Behawioralne objawy stresu

  • kłopoty z zasypianiem, budzenie się wcześnie rano, bezsenność, zbyt długi sen
  • nieumiejętność relaksu i odprężenia
  • unikanie kontaktów towarzyskich, izolowanie się
  • zmniejszenie popędu seksualnego
  • rezygnowanie z odpoczynku, spędzania wolnego czasu, rozrywki i kontaktu z rodziną i przyjaciółmi z powodu braku czasu
  • kompulsywne jedzenie, nadużywanie tłuszczu i cukru
  • skłonność do impulsywnych, nieprzemyślanych działań
  • częste zmiany pracy
  • nadużywanie alkoholu, narkotyków lub tabletek nasennych
  • zachowania nerwowe (np. obgryzanie paznokci)
  • tiki nerwowe.

Jak przeciwdziałać stresowi?

Nie ma jednej najskuteczniejszej metody poradzenia sobie w sytuacji stresowej. Warto znać ich jak najwięcej i umieć skorzystać z tej, która najbardziej nam pomoże w danym momencie.

Co możesz zrobić, gdy poczujesz, że się stresujesz?

  • uspokój i spowolnij oddech
  • wykonuj proste ćwiczenie pomagające uwolnić napięcie – zaciskaj pięści obu dłoni, a następnie je otwieraj
  • przyjmij antystresową postawę – przeciągnij się, ziewnij, potrząśnij ciałem, podskocz, stań z wyprostowanymi plecami, ramionami do tyłu, głową zadartą ku górze, na lekko rozstawionych nogach, z symetryczną postawą ciała, poruszaj twarzą
  • zmień miejsce, w którym przebywasz
  • włącz relaksującą muzykę
  • zajmij się czymś innym, skieruj uwagę w inną stronę – nie koncentruj się na stresie
  • popatrz na relaksujący obraz
  • pomyśl o czymś miłym, np. z przeszłości, zwizualizuj to.

Co możesz zrobić, by lepiej zarządzać stresem w przyszłości?

  • dowiedz się więcej o działaniu i objawach stresu, by lepiej go rozpoznawać
  • naucz się technik medytacyjnych i oddechowych
  • wykonuj ćwiczenia relaksujące, rozciągające, np. jogę, pilates, które pomagają zlikwidować napięcia w ciele
  • codziennie uprawiaj sport – najlepsze są ćwiczenia aerobowe, które poprawiają wydolność organizmu oraz wzmacniają układ krążenia, np. spacer, chodzenie po górach, jazda na rowerze, pływanie, fitness, jazda na rolkach, jogging
  • zadbaj o odpowiednią ilość i jakość snu
  • naucz się mówić „nie” – dzięki temu unikniesz wzięcia na siebie zbyt wielu obowiązków, którym nie będziesz w stanie sprostać
  • zrób listę tego, co Cię stresuje – dzięki temu zyskasz szansę na unikanie stresujących sytuacji lub przygotujesz się do nich, co może zmniejszyć stres
  • zadbaj o równowagę działania i odpoczywania, nie bierz na siebie zbyt wielu obowiązków, naucz się wyłączać komputer i odkładać telefon
  • naucz się zarządzać czasem – nie dasz rady zrobić wszystkiego, naucz się wybierać między rzeczami bardziej ważnymi i mniej istotnymi
  • dbaj o pozytywne nastawienie, np. oglądając komedie zamiast dramatów – to, na czym skupiasz uwagę, ma ogromne znaczenie dla Twojego samopoczucia
  • dbaj o dobre relacje z rodziną, przyjaciółmi, znajomymi
  • zrezygnuj z toksycznych relacji
  • praktykuj uważność w podejściu do życia i zdarzeń
  • zinterpretuj na nowo swoje doznania – patrz na wyzwania przez pryzmat tego, czego dzięki nim się uczysz; konfrontuj się z problemami, zamiast od nich uciekać
  • zmień dietę – jedz regularnie, różnorodnie, zdrowo.

Twoja odporność na stres znacznie wzrasta, jeśli jesteś aktywny co najmniej pół godziny dziennie. Organizm nie zacznie się regenerować, dopóki nie odreaguje stresu. Najlepszym sposobem na to jest ruch.

OTWÓRZ SIĘ NA POMOC”

ZAGRAJ Z DZIEĆMI I ZOSTAŃ REŻYSEREM FILMU

  • Dotyka Cię lub kogoś z Twojego otoczenia problem przemocy w szkole? 
  • Czy Twoje dziecko jest uzależnione od gier komputerowych?
  • Czy rzeczywiście jesteś asertywny i potrafisz dopalaczom powiedzieć – STOP!

To od Ciebie zależy, jak potoczy się ta historia!!!

Szanowni Rodzice poniżej zamieszczone zostały linki do interaktywnych filmów (gier) z serii „Otwórz się na pomoc”. Filmy poruszają problematykę przemocy rówieśniczej, hejtu, uzależnienia od gier komputerowych, dopalaczy. Ponadto można wysłuchać można prawdziwych historii rodziców, którzy zmierzyli się z problemami swoich dzieci. Filmy ( gry) zawierają, również krótkie komentarze psychologa.

Warto obejrzeć, zagrać, posłuchać.

Film Otwórz się na pomoc. Przemoc

https://gazetakrakowska.pl/gmina-brzesko-otworz-sie-na-pomoc-przemoc/re#INTRO

Film Otwórz się na pomoc. W sieci

https://kalisz.naszemiasto.pl/miasto-kalisz-otworz-sie-na-pomoc/re

Film Otwórz się na pomoc. Dopalacze

https://gloswielkopolski.pl/gmina-murowana-goslina-otworz-sie-na-pomoc-dopalacze/re

Jak zadbać o swoją kondycję psychiczną?

Osoby pozytywniej nastawione do świata są bardziej szczęśliwe.

Nie jest to żadnym odkryciem, że czym więcej pozytywów dostrzega się w życiu, tym wydaje się ono lepsze. Jest to niezwykle ważne dla zachowania równowagi psychicznej i emocjonalnej. Zatem nawet jeśli masz beznadziejny dzień, wszystko się sypie, to spróbuj w tej sytuacji znaleźć choć jeden pozytywny aspekt.

„Śmiech to zdrowie”

Czy odwzajemniasz uśmiech innych osób, starasz się być miły dla innych, nawet nieznajomych? Czy idąc do domu masz czas aby zatrzymać się, powiedzieć “Dzień dobry!” sąsiadce i uśmiechnąć się, czy też pędzisz do domu ze wzrokiem wbitym w ziemię, nie zwracając na nic? Udowodniono naukowo, że śmiech wpływa pozytywnie na człowieka, między innymi przyspiesza proces zdrowienia, relaksuje. Na tym założeniu bazuje śmiechoterapia. Zatem UŚMIECHNIJ SIĘ. Spraw, aby osoby w twoim otoczeniu miały wiele powodów do radości, nie zawsze “bierz życie na serio” i czasem pośmiej się z siebie samego.

Jedz zdrowo i ruszaj się

Odpowiednia dieta i codzienna porcja ruchu mają ogromny wpływ na samopoczucie. Jeśli pracujesz w trybie stacjonarnym, dużo czasu spędzasz siedząc czy to w aucie, pracy, szkole, na uczelni, w domu, to ważne jest aby zachować równowagę, poprzez ruch. Wyjdź na spacer, zacznij biegać albo jeździć na rowerze. Nadmiar węglowodanów w diecie może powodować senność i problemy z koncentracją, pamiętaj o zrównoważonej diecie.

Korzystaj ze światła słonecznego

Na ile to jest tylko możliwe postaraj się aby do twojego mieszkania czy miejsca pracy wpadało jak najwięcej promieni słonecznych. Na uczelni czy w szkole staraj się zajmować miejsce przy oknie. Przebywaj na słońcu jak najwięcej.

Dbaj o przyjaźń i znajomości

Kontakt z drugim człowiekiem nieraz ma uzdrawiającą moc. O ile lżej jest gdy ma się komu “wygadać”. Jak radośnie jest spędzić całe popołudnie w gronie najbliższych znajomych. Pamiętaj, że o relacje trzeba dbać, jeśli oczekujesz zainteresowania ze strony bliskich Twoimi sprawami, to przede wszystkim interesuj się tym co u nich się dzieje. Sam inicjuj spotkania, wyjścia. Chcesz z kimś porozmawiać? Zadzwoń, nie pisz sms czy wiadomości na portalu społecznościowym. Staraj się pamiętać o urodzinach i ważnych datach dla Twoich przyjaciół.

Prawa dziecka – Rzecznik Praw Dziecka

https://brpd.gov.pl › prawa-dziecka

Prawa dziecka po ludzku – Rzecznik Praw Dziecka

Rzecznik Praw Dziecka (brpd.gov.pl)

Ważne adresy i telefony
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Sienkiewicza 16 A 97-300 Piotrków Tryb.
tel. 44 732 78 40
e-mail: poradnia@powiat-piotrkowski.pl

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Al. 3 Maja 33 97-300 Piotrków Tryb.
tel. 44 732 31 64

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
ul. Południowa 2 97-371 Wola Krzysztoporska
tel. 691 200 865

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Szkolna 7
97-371 Wola Krzysztoporska
tel. 44 616 32 84

Komisariat Policji w Grabicy
44 616 11 77

TELEFON ZAUFANIA
dla dzieci i młodzieży
116 111

RZECZNIK PRAW DZIECKA
800 12 12 12

NFZ PORADNIE PSYCHOLOGICZNE/ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA DZIECI

EZRA Poradnia Psychologiczna Dla Dzieci i Młodzieży w Piotrkowie Tryb.
ul. J. Słowackiego 15 Piotrków Tryb. tel. 536 495 777

Klinika Psychiatryczna i Terapii Uzależnień Wolmed Joanna Wysogląd-Wolniak
– Poradnia psychologiczna dla dzieci
ul. Opalowa 9 Bełchatów tel. 44 633 78 99
ul. Kraszewskiego 4 Radomsko tel. 605 386 820

Centrum Medyczne „Medinea” w Brzezinach
ul. H. Sienkiewicza 18 Brzeziny tel. 513 628 610

Centrum Medyczne Centermed w Łodzi
ul. Marsz. Józefa Piłsudskiego 157 Łódż Widzew tel. 512 736 177

Centrum Środowiskowej Opieki Psychologicznej dla dzieci w Łodzi
Al. Tadeusza Kościuszki 39 Łódź tel. 42 630 20 20

Fundacja Gajusz w Łodzi
ul. Piotrkowska 17 Łódź tel. 42 631 00 41

Jim Clinic Centrum Diagnozy i Terapii Autyzmu w Łodzi
ul. Tatrzańska 105 Łódź tel. 42 643 46 70
NZOZ Centrum Medyczne Szpital św. Rodziny w Łodzi
ul. Wigury 19 Łódź tel. 42 254 96 00

Specjalistyczny Psychiatryczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Łodzi
ul. Sieradzka 11 Łódź tel. 42 715 58 19

NZOZ Fundacji z Aspi-Racjami w Łodzi
ul. Obywatelska 52 Łódź tel. 537 915 760

Centrum Medyczne REMEDIUM w Łodzi
ul. Gen. Jarosława Dąbrowskiego 15B Łódź tel. 42 230 91 28

Specjalistyczny Psychiatryczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Łodzi
ul. Aleksandrowska 159 Łódź Bałuty tel. 42 715 58 19

SPZOZ Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
ul. Wierzbowa 38 Łódź tel. 42 201 44 88

Ośrodek Wczesnej Interwencji w Zgierzu
ul. Długa 62 Zgierz tel. 42 717 47 11

Fundacja ITAKA prowadzi Telefon Zaufania Młodych 22 484 88 04

Przeznaczony jest dla nastolatków i młodych dorosłych – poniżej 25 roku życia.
Na linii dyżur pełnią psychologowie i psychoterapeuci, którzy udzielają wsparcia poprzez telefon lub czatu.
Można także umówić się na bezpłatną sesję online (pakiety po 5 sesji).
– Dyżury telefoniczne: 22 484 88 04, poniedziałek-sobota w godzinach 11:00-21:00
– Czat: poniedziałek-wtorek w godzinach 11:00-21:00
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na: www.stopdepresji.pl

Dla kogo jest Telefon Zaufania Młodych?
Dla osób, które:
– mają kłopoty w szkole, w domu, są młodymi dorosłymi i mają problemy w pracy, w relacjach z ludźmi
– czują, że dzieje się z nimi coś niepokojącego lub nie radzisz sobie z codziennością
– podejrzewają u siebie depresję
– mają opory przed pójściem do specjalisty
– obawiają się reakcji otoczenia na wiadomość, że chodzą do psychologa
– podejrzewają depresję u kogoś z bliskich, przyjaciół i chcą wiedzieć, jak mogą mu pomóc

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12
Czynny całą dobę, 7 dni w tygodniu;
https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/

Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111
anonimowo – bezpłatnie – dyskretnie – chętnie

Na jaki temat można porozmawiać lub napisać?
– skontaktuj się w chwili, gdy potrzebujesz wsparcia i rozmowy o tym, co jest dla Ciebie ważne lub sprawia Ci kłopot,
– możesz porozmawiać o przyjaźni, miłości, kontaktach z rodzicami, czy problemach w szkole,
– czujesz złość, smutek, zniechęcenie, żal – podziel się tym, co właśnie przeżywasz,
– dojrzewasz i masz związane z tym pytania,
– doświadczasz przemocy lub jesteś w niebezpiecznej sytuacji,
– jest jakiś inny problem, którym chcesz się podzielić.

PUNKT INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
mieści się w
POWIATOWYM CENTRUM POMOCY RODZINIE
Aleja 3 Maja 33
97-300 Piotrków Trybunalski
telefon:(0 44)732 32 30, (0 44)732 31 64

Punkt Interwencji Kryzysowej działa w strukturach Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Piotrkowie Trybunalskim. Z jego usług mogą korzystać wszyscy mieszkańcy powiatu piotrkowskiego, w szczególności:
– członkowie rodzin dotkniętych przemocą domową, rodziny w kryzysie
– osoby przeżywające trudności małżeńskie/partnerskie lub trudności w kontaktach z dziećmi
– osoby przeciążone psychicznie, obarczone następstwami wielu trudnych zdarzeń w życiu swoim i rodziny, żyjące w stanie przewlekłego stresu
– osoby chcące popełnić samobójstwo
– ofiary, świadkowie i uczestnicy wypadków i katastrof, napadów, gwałtów i innych przestępstw
– bliscy osób doświadczających w/w zdarzeń
– inne osoby potrzebujące wsparcia.

Godziny pracy: od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 do 15:30

Dyżury specjalistów:
specjalista pracy z rodziną-psycholog:
środa 15.30-18.30
radca prawny:
wtorek 12.30-15.30
W przypadku, gdy nie jest to natychmiastowa interwencja , wizyty umawiane są telefonicznie na konkretny termin.

Zakres usług:
– prowadzenie poradnictwa psychologicznego
– pomoc prawna
– pomoc socjalna

Jeśli masz problem, z którym nie możesz sobie poradzić, nie masz nikogo z kim mógłbyś szczerze porozmawiać, skorzystaj z pomocy Punktu Interwencji Kryzysowej.

Aktualne bazy teleadresowe instytucji samorządowych, podmiotów oraz organizacji pozarządowych świadczące usługi dla osób i rodzin dotkniętych przemocą w rodzinie dostępne są w wersji elektronicznej na stronie internetowej pod adresem: https://www.gov.pl/web/rodzina/bazy-teleadresowe

Szanowni Rodzice!

W miarę rozwoju społeczeństwa zmieniały się wewnętrzne układy w rodzinie i realizowane przez nią zadania społeczno – gospodarcze. Jednakże instytucja rodziny okazała się na każdym etapie rozwoju ludzkości społecznie niezbędna. Rodzina pełni wiele funkcji: prokreacyjną, gospodarczą, zarobkową, opiekuńczo – usługową, pomocy materialnej, wychowawczą, socjalizującą, psychohigieniczną.

Funkcja wychowawcza rodziny jest jedną z istotniejszych. Obejmuje bezpośrednią pieczę nad małymi dziećmi, wdrażanie ich do podstawowych form współżycia społecznego, okazywania pomocy. Sfera stosunków uczuciowych, dobra atmosfera domowa ma doniosłe znaczenie dla kształtowania osobowości dziecka. Stwarza poczucie stabilności i oparcia oraz najpierwsze zaczątki więzi społecznej, postaw moralnych, ambicji życiowych i stosunku do otoczenia. Dobra rodzina stara się rozwinąć i ugruntować w dziecku to wszystko, co uznaje za najlepsze zarówno z punktu widzenia dobra samego dziecka, jak i ogólnego interesu społecznego – funkcja socjalizująca.

Funkcję psychohigieniczną rodziny można upatrywać w łagodzeniu ubocznych następstw industrializacji , urbanizacji i postępu technicznego, a zwłaszcza napięć psychicznych. Dobrze funkcjonująca rodzina powinna zapewnić dziecku warunki sprzyjające psychicznemu odprężeniu i niezbędnej regeneracji sił.

Zachęcam Państwa do lektury poniższego opracowania, przygotowanego we współpracy z Wydziałem III Rodzinnym i Nieletnich Sądu Rejonowego w Tarnowskich Górach, które jest próbą zwięzłego przedstawienia praw i obowiązków rodziców, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy ze szkołą w procesie nauczania i wychowania.

Marzanna Dróżdż

Szanowni rodzice!
Wychodząc naprzeciw potrzebom w zakresie udzielania pomocy psychologicznej naszym uczniom, a Waszym dzieciom, zatrudniliśmy w szkole psychologa.

Pani Paulina Baryła – Jędrzejczyk, którą przedstawiam, jest pracownikiem Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim oraz psychologiem w innych placówkach, zajmujących się problemami dzieci.
Pani Paulina jest obecna w szkole w każdą środę w godzinach 8.00 – 12.00. Służy pomocą uczniom, rodzicom i nauczycielom. Pomaga rozpoznać przyczyny problemów i wskazuje drogę „ uwolnienia się” od nich.
Warto skorzystać z bezpłatnej pomocy psychologicznej w szkole.
Indywidualne konsultacje pani psycholog z rodzicami, dotyczące dzieci należy umawiać drogą SMS na numer 731 355 002. Termin konsultacji zostanie przesłany z ww. numeru.

BARDZO WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE LOGOWANIA DO SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ:

Drodzy Rodzice,

przekazujemy dla Państwa wiadomości opracowane przez Fundację Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii w Poznaniu, broszury pt. „Dzieci w wirtualnej sieci”
i „Nastolatki w wirtualnym tunelu”.

ZE ZDROWIEM. ZDROWIE PSYCHICZNE DZIECI I MŁODZIEŻY – MAGAZYN

Drodzy ósmoklasiści!

Jak przeliczamy punkty za świadectwo i wynik egzaminu ósmoklasisty?

  1. Przeliczanie na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2022/2023.

 · Wynik przedstawiony w procentach z:  języka polskiego i matematyki mnoży się przez 0,35.

Wyniki maksymalne z języka polskiego i matematyki: 35 i 35 punktów – łącznie 70 punktów.

· Wynik przedstawiony w procentach z języka obcego nowożytnego mnoży się przez 0,3. Wynik maksymalny 30 punktów.

Maksymalna liczba punktów z egzaminu – 100.

  • Przeliczanie na punkty ocen z języka polskiego, matematyki i dwóch wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora danej szkoły ponadpodstawowej wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej:
    • celujący –18 punktów;
    • bardzo dobry –17 punktów;
    • dobry –14 punktów;
    • dostateczny –8 punktów;
    • dopuszczający –2 punkty.
  •  Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem 7 punktów.
  • Szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.

· Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu ponad wojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty:

a) tytuł finalisty konkursu przedmiotowego –10 punktów;

b) tytuł laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego –7 punktów;

c) tytuł finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego –5 punktów.

· Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim albo turniejem o zasięgu ogólnopolskim:

a) tytuł finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 10 punktów;

 b) tytuł laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 4 punkty;

c) tytuł finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 3 punkty.

· Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:

  1. dwa lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – 10 punktów;

b) dwa lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 7 punktów;

c) dwa lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów;

d) tytuł finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów;

e) tytuł laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów,

f) tytuł finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 3 punkty.

· Zawody wiedzy będące konkursem albo turniejem, o zasięgu ponad wojewódzkim lub wojewódzkim:

 a) dwa lub więcej tytułów finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 10 punktów,

b) dwa lub więcej tytułów laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 7 punktów,

c) dwa lub więcej tytułów finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 5 punktów,

d) tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 7 punktów,

e) tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 3 punkty,

f) tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 2 punkty.

· Uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione wyżej, artystycznych lub sportowych organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:

a) międzynarodowym – 4 punkty;

 b) krajowym – 3 punkty;

 c) wojewódzkim – 2 punkty;

d) powiatowym – 1 punkt.

W przypadku gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej lub gimnazjum, maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.

  • Za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu przyznaje się 3 punkty.

     W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu po klasie   ósmej, przeliczanie na punkty ocen z języka polskiego, matematyki , jest następujące

  • celujący –35 punktów;
    • bardzo dobry – 30 punktów;
    • dobry –25 punktów;
    • dostateczny – 15 punktów;
    • dopuszczający –10 punkty.

  z języka obcego nowożytnego, jest następujące:

  • celujący –30 punktów;
    • bardzo dobry – 25 punktów;
    • dobry –20 punktów;
    • dostateczny – 10 punktów;
    • dopuszczający – 5 punkty.

Pozdrawiam M. Dróżdż

Drodzy Rodzice!

Powrót po długiej nieobecność dziecka do szkoły, często staje się wydarzeniem bardzo stresującym, zarówno dla dziecka, jak i rodziców. Niepewność i obawy związane z powrotem do nauki stacjonarnej mogą wywołać: niechęć wyjścia dziecka
z domu do szkoły, pogorszenie ocen, pogorszenie koncentracji i uwagi, wyczuwalne napięcie – zarówno to emocjonalne, jak i w ciele naszego dziecka, kłopoty ze snem, unikanie rówieśników.

Fundacja „ J i M” Autyzm HELP udostępniła w Internecie poradnik dla rodziców pod tytułem; „ Jak wspierać dziecko po powrocie do szkoły po pandemii?”. Poradnik liczy 72 strony, objaśnia wymienione powyżej sytuacje oraz daje rodzicom pomocne wskazówki związane z powrotem dziecka do rytmu codziennego chodzenia do szkoły. Można go sobie wydrukować lub czytać, korzystając z Internetu, wystarczy wpisać w przeglądarkę tytuł poradnika. W czasie powrotu dzieci do nauki stacjonarnej rodzice powinni uważnie obserwować zachowanie swoich pociech, a w razie zauważenia niepokojących objawów bezzwłocznie skontaktować się ze szkołą, psychologiem, psychoterapeutą lub psychiatrą.
Gdzie szukać specjalistycznej pomocy?
Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży „IMPULS” – tel. 446465876,
Centrum Medyczno – Terapeutyczne RAZEMǪ – TĘCZOWA – tel. 533983934,
Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna – tel. 44 7327840
Regionalny Interwencyjny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (RITZ) – tel. 726611611

(po godzinie 18.00 jest możliwość czatu w aplikacji Snapchat i Messenger – pogadajmytutaj),
Poradnia Psychologiczna dla Dzieci i Młodzieży, ul. Słowackiego 15 Piotrków Trybunalski, tel.: 574508714, 576495777.
Depresja u dzieci i młodzieży.
Depresja jako choroba, lub inaczej klinicznie rozpoznany zespół depresyjny to długotrwały, szkodliwy i poważny stan charakteryzujący się nadmiernym obniżeniem nastroju oraz innymi objawami psychicznymi, behawioralnymi i fizycznymi. W zależności od nasilenia objawów specjaliści rozpoznają epizod depresyjny łagodny, umiarkowany lub ciężki. Zarówno dzieci spokojne, wycofane, jak i drażliwe, kierowane do specjalistów w związku ze „złym zachowaniem”, mogą cierpieć z powodu depresji. Bardzo często z depresją współwystępują zaburzenia lękowe. Zaburzenia lękowe mają częściej dziewczynki, natomiast wśród chłopców z depresją częściej obserwowane są zaburzenia zachowania i ADHD. Objawami depresji są:
– smutek,
– ograniczenie lub rezygnacja z zainteresowań i aktywności, które dotychczas sprawiały przyjemność,
– zmiany w zakresie aktywności psychoruchowej – spowolnienie lub pobudzenie,
– poczucie braku nadziei,
– poczucie braku sensu życia,
– niskie poczucie własnej wartości,
– nadmierne poczucie winy,
– poczucie bezradności,
– nawracające myśli o śmierci lub samobójstwie,
– spadek energii,
– nadmierna męczliwość,
– zaburzenia koncentracji uwagi,
– wzrost lub spadek apetytu,
– zmiana wzorca snu (utrzymujące się przez pewien czas wyraźne trudności z zasypianiem lub wczesne wybudzanie, np. ok. czwartej, piątej rano).
Przyczyną wystąpienia depresji nie jest jakiś pojedynczy czynnik biologiczny bądź zewnętrzny. Ważną rolę odgrywa środowisko społeczne i atmosfera rodzinna. Częstą przyczyną wystąpienia reakcji depresyjnych jest również stres wywołany sytuacją szkolną dziecka. Do szczególnie niekorzystnych czynników należą:
– nadmierne wymagania stawiane przez nauczycieli,
– zły klimat społeczny w szkole lub klasie – atmosfera napięcia, wrogości, brak wsparcia,
– przemoc rówieśnicza,
– przemoc stosowana przez nauczycieli,
– niepowodzenia szkolne (np. niezdany egzamin),
– niesprawiedliwe ocenianie.
Typowe zachowania, mogące świadczyć o wystąpieniu depresji, to (obok zmiany wzorca odżywiania i snu):
– trudności w funkcjonowaniu szkolnym ( częstsze spóźnienia, zwiększona absencja, opuszczanie zwłaszcza pierwszej lekcji, unikanie lekcji, na których przewidziane są sprawdziany, wycofanie z aktywnego udziału w lekcjach, częsty brak przygotowania do lekcji;
– trudności w usiedzeniu bez ruchu, niepokój manipulacyjny, często pozostający w kontraście
z ogólnym spowolnieniem psychoruchowym oraz monotonnym, cichym i skąpym sposobem wypowiadania się:
– nagłe wybuchy złości, częste uskarżanie się i pretensje lub trudna do wyjaśnienia drażliwość;
– wzmożona płaczliwość,
– widoczne przejawy napięcia, niepokoju, lęku,
– odmowa współpracy,
– zachowania aspołeczne,
– sięganie po alkohol i narkotyki,
– skargi na bóle różnych części ciała pomimo braku przyczyny somatycznej.
Depresja u dzieci i młodzieży jest chorobą uleczalną.
Główną metodą leczenia depresji jest psychoterapia, dodatkową – leki.
Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży.
Lęk to naturalna reakcja na spostrzegane niebezpieczeństwo, która pozwala przygotować się do walki lub ucieczki. Lęk i obawa spełnia bardzo ważną funkcję w życiu człowieka, gdyż uruchamia mechanizmy przystosowawcze, które wspomagają radzenie sobie z trudną sytuacją. Lęk pojawia się za każdym razem, gdy dziecko rozpoznaje niebezpieczeństwo.
W sytuacji, w której nie ma rzeczywistego zagrożenia lub gdy reakcja dziecka jest nieadekwatna do zagrożenia i nadmierna, lęk przestaje pełnić funkcję adaptacyjną
i może prowadzić do szkodliwych zmian w zachowaniu. Lęk może powodować :
– procesy fizjologiczne w postaci: potu, napięcia mięśniowego, przyśpieszonej akcji serca, skróconego oddechu, bólu głowy, itp.
– wpływać na zachowania – ucieczka, zabezpieczenie się przed wyobrażonym przez siebie samego niebezpieczeństwem.
Dzieciom z zaburzeniami lękowymi „ towarzyszą” zaburzenia poznawcze czyli błędy
w ich myśleniu. Wyrażają się one w:
– wyolbrzymianiu negatywnych aspektów wydarzeń i nadmiernym uogólnianiu,
np. „Jestem beznadziejny”,
– przewidywaniu klęski („co będzie, jeżeli nie dam rady poprawić oceny, zostanę na drugi rok w tej samej klasie, nigdy nie będę miał dobrej pracy, gdy dorosnę”),
– uwadze selektywnej – zauważanie głównie sytuacji, które mogą być związane ze zbliżającym się, ”niebezpieczeństwem”.
Ważne jest, aby właściwie różnicować lęki i obawy charakterystyczne dla prawidłowego rozwoju dziecka, od tych, które są nadmiernie nasilone. Te drugie należy wcześnie zdiagnozować i poddać terapii. Istnieje wiele rodzajów zaburzeń lękowych u dzieci.
Można je podzielić na trzy kategorie:
– rozpoczynające się we wczesnym dzieciństwie,
– rozpoznawane u dzieci, młodzieży i dorosłych,
– innych zaburzeń lękowych, np. w postaci mutyzmu wybiórczego.
U dzieci starszych, zdarza się, że próbują ukryć przed otoczeniem swój lęk. Porównują, obawiają się i mają świadomość, że ich reakcje są nadmierne w porównaniu z reakcjami rówieśników. Zdarza się, ze dzieci doświadczają wydarzeń traumatycznych, o których nikomu nie mówią. Każda nagła zmiana zachowania i dotychczasowego funkcjonowania dziecka, powinna być potraktowana przez dorosłych opiekunów z powagą i uwagą. Leczenie zaburzeń lękowych wymaga konsultacji psychiatrycznej i treningu psychoterapeutycznego. Ponad połowa dorosłych, leczona z powodu zaburzeń lękowych zgłasza, że objawy lękowe pojawiły się u nich przed 18 rokiem życia.
Rodzicu rozmawiaj z dzieckiem codziennie, słuchaj co mówi, nie ignoruj jego lęków, przygotuj go do życia i nie ochraniaj, gdy nie potrzeba – bo pogłębisz lęki dziecka, pozwól ponosić mu konsekwencje, a nie kary, często rozmawiaj o uczuciach, naucz dziecko je rozpoznawać, mówić o nich i bez obawy, we właściwy sposób je wyrażać.
M. Dróżdż

REKRUTACJA DO SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ – INFORMACJA!

Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych rozpoczyna się 17 maja 2021 r.

Poniżej zamieszczamy linki ze szczegółowym terminarzem rekrutacji oraz do bezpłatnego webinarium, które odbędzie się 13 maja o godz. 17.00:

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/terminy-rekrutacji-do-szkol

https://lodzkie.edu.com.pl/

https://lodzkie.edu.com.pl/kandydat/app/access_locked.html

DRODZY ÓSMOKLASIŚCI!

Te kalkulatory oznaczają jedno –  szacowanie własnych osiągnięć w nauce pod kątem wyboru przyszłej, wymarzonej szkoły ponadpodstawowej. Pamiętajcie, że swoje prawdopodobne wyniki rekrutacyjne zawsze możecie sprawdzić w Internecie, wpisując w przeglądarkę hasło:
„Mój kalkulator punków – szkoły ponadpodstawowe 2021/2022”.
Poniżej przesyłam zasady przeliczania punktów.

Pozdrawiam. Pedagog szkolny

Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice,

 20 kwietnia 2020 r. Samorząd Województwa Łódzkiego uruchomił Regionalny Interwencyjny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (RITZ). Infolinia stanowi wsparcie i pomoc w sytuacjach kryzysowych, które narastają wśród wielu młodych osób w okresie pandemii. Telefon (726 611 611) i czat (prowadzony w aplikacji Snapchat i Messenger – pogadajmytutaj) obsługiwane są przez
7 specjalistów – pedagogów, psychologów, interwentów kryzysowych i terapeutów, posiadających doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Z RITZ mogą korzystać dzieci i młodzież
z województwa łódzkiego oraz ich rodzice i opiekunowie. Interwencje prowadzone są w takich sytuacjach jak: obniżenie nastroju, stres, kryzysy emocjonalne, nagromadzenie negatywnych myśli czy konflikty, a także związanych bezpośrednio z zagrożeniem zdrowia lub życia: myśli i plany samobójcze, zachowania autoagresywne, autodestrukcyjne, ryzykowne (związane z nadużywaniem alkoholu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych) oraz wystąpienie przemocy w rodzinie.

Infolinia jest dostępna 7 dni w tygodniu.

Telefon czynny jest w godzinach 15.00 – 18. 00, czat w godzinach 18. 00 – 21. 00. Jest możliwość kontaktu opartego na pisaniu wiadomości (Snapczat i Messenger).

Szanowni Państwo, rodzice uczniów klas ósmych i tegoroczni ósmoklasiści.

Specjalnie dla Was publikuję:

Informacje o formach i warunkach dostosowania egzaminu ósmoklasisty
w roku szkolnym 2020/2021.

Na wstępie informuję i pocieszam, że dokumentacja z diagnozy psychologiczno
– pedagogicznej państwa dzieci jest dobrze zabezpieczona, począwszy od oddziału przedszkolnego, jeśli była dostarczana do szkoły (bo takiego obowiązku, w świetle prawa, rodzice nie mają). Przyznam jednak, że zdarzają się sytuacje, gdy opinie z badań w poradniach psychologiczno – pedagogicznych są udostępniane szkole dopiero po upływie kilku lat. Najczęściej w roku, w którym przeprowadzany jest egzamin lub przed egzaminem (takie zaniedbanie nie służy dobru dziecka). Jeżeli diagnoza dolegliwości nastąpiła w klasie IV – VII i w klasie VIII do 15 .10. 2020 r., to wiedzcie Państwo, że dziecko przystąpi do egzaminu w formie i warunkach dostosowanych do jego potrzeb. Opinie i orzeczenia wydane po 15. 10. 2020 r. przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne oraz specjalistyczne poradnie opieki medycznej mogą lecz nie muszą być uwzględnione przez dyrektora szkoły (określa to: „ Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dn. 20 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021”).

W tym miejscu proponuję wyjaśnienie pojęć związanych z egzaminem ósmoklasistów.

  1. Dostosowanie form egzaminu ósmoklasisty polega na przygtowaniu odrębnego arkusza, dostosowanego do jego możliwości psychofizycznych
    i zdrowotnych, np.: powiększony druk tekstu dla ucznia słabowidzącego.
  2. Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu polega na zapewnieniu: wydłużenia czasu pracy, ustaleniu innych kryteriów oceny zadań otwartych, zapewnieniu dostępu do sprzętu specjalistycznego, zapewnienia najkorzystniejszego miejsca na sali ze względu na dysfunkcję, zapewnienie obecności specjalisty z zakresu niepełnosprawności ucznia.

Teraz do rzeczy.

Uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia) przysługuję dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu w postaci: zapewnienia osobnej sali, wynikającej
z wydłużonego czasu pracy z arkuszem egzaminacyjnym – w przypadku języka polskiego do 180 min. (o 60 min. ), matematyki do 150 min. (o 50 min. ), języka obcego nowożytnego do 135 min. (o 45 min.); możliwości zaznaczania odpowiedzi do pytań zamkniętych bez konieczności przenoszenia ich na kartę odpowiedzi, zastosowania szczegółowych zasad oceniania rozwiązań otwartych z języka polskiego, matematyki oraz języka nowożytnego, uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się; płyty CD dostosowanej do dysfunkcji. Natomiast arkusz egzaminacyjny jest standardowy ( symbol 0100 ).

Uczniom z niepełnosprawnością przysługuje dostosowanie formy i warunków przeprowadzania egzaminu w postaci dostosowanego arkusza egzaminacyjnego, nieprzenoszenia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (tj. zaznaczanie odpowiedzi
do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych), zapewnienia osobnej sali oraz płyty CD dostosowanej do dysfunkcji, zapewnienia obecności specjalisty z zakresu niepełnosprawności o ile jest on konieczny do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem.

Uczniom z chorobami przewlekłymi przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu w postaci, wydłużenia czasu pracy z arkuszem egzaminacyjnym, zapewnienia osobnej sali egzaminacyjnej, korzystanie z leków lub sprzętu medycznego – koniecznych ze względu na chorobę, uczniowie wypełniają arkusz standardowy (symbol 0 100).

POZDRAWIA PEDAGOG SZKOLNY

Marzanna Dróżdż

W okresie ferii zimowych uczniowie i rodzice mogą korzystać ze wsparcia, jakie oferują poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Cały czas funkcjonuje także bezpłatna infolinia 800 080 222 z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ponadto – w odpowiedzi na zagrożenia wynikające ze stanu pandemii – powstała poradnia on-line „Zawsze Jest Jakieś Wyjście”. Rozpocznie ona swoją działalność 1 stycznia 2021 r.

Poradnia on-line „Zawsze Jest Jakieś Wyjście”

Poradnia on-line „Zawsze Jest Jakieś Wyjście” powstała w odpowiedzi na zagrożenia wynikające ze stanu pandemii i potrzebę zwiększenia dostępności pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Portal wspiera współpracę międzysektorową w zakresie ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Poza indywidualnym spotkaniem umożliwia specjalistom wspólną grupową konsultację dotyczącej podopiecznego.

Do korzystania z poradni on-line zachęcamy w szczególności:

  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
  • placówki doskonalenia nauczycieli,
  • instytucje wspierania rodziny, pomocy społecznej,
  • instytucje ochrony zdrowia, Centra Zdrowia Psychicznego,
  • instytucje wymiaru sprawiedliwości,
  • inne podmioty publiczne i niepubliczne w zależności od potrzeb.

Formuła on-line zapewnia specjalistom uproszczoną ścieżkę spotkań i konsultacji, co ułatwia wymianę wiedzy i doświadczeń specjalistów z różnych regionów Polski.

Osoby potrzebujące pomocy, korzystając z wyszukiwarki w postaci interaktywnej mapy Polski, mogą znaleźć odpowiedniego dla siebie specjalistę i zarezerwować termin spotkania. Ponadto poradnia posiada bazę wiedzy, w której są zamieszczone artykuły, prezentacje, informacje i scenariusze zajęć. Będzie ona aktualizowana.

Aby zarejestrować się na portalu poradni on-line należy wejść na stronę „Zawsze Jest Jakieś Wyjście”. W zakładce „zarejestruj się” należy wybrać opcję „Instytucja”, a następnie założyć profil, podając swoje dane, krótką informację o profilu działalności oraz kadrze merytorycznej.

Więcej informacji na temat Poradni Psychologicznej online  

Bezpłatna infolinia 800 080 222

Dzieci, młodzież, nauczyciele i rodzice mogą uzyskać wsparcie, dzwoniąc na bezpłatna, całodobową infolinię 800 080 222. Pod tym numerem dyżurują specjaliści, którzy udzielają pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

„By powstał dom trzeba wiele troski.
Nie pozwól mu się rozsypać!”

Pod takim hasłem prowadzona jest Ogólnopolska Kampania Społeczna, której celem jest podniesienie naszej świadomości i uwrażliwienie na zjawisko przemocy w rodzinie na co dzień oraz w okresie pandemii COVID – 19. Zachęcam Was, Waszych rodziców, siostry, braci, pozostałych domowników do obejrzenia, krótkich ale bardzo ważnych filmów, które zamieszczam poniżej. Niech czas nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia będzie czasem refleksji na temat istoty więzi rodzinnej i serdeczności we wzajemnych relacjach domowników. Życzę Wam Wszystkim i własnej rodzinie trwania we wzajemnej miłości pomimo trudnego okresu, przede wszystkim pielęgnowania chwil, w których jesteśmy razem.

Link do animowanej formy filmowej dla uczniów klas I-III https://we.tl/t-ayw24XRPkz
Link do animowanej formy filmowej dla uczniów klas IV-VIII https://we.tl/t-ysmBYzXCRo

Kuratorium Oświaty w Łodzi informuje, że z inicjatywy Rzecznika Praw Dziecka,
w odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży, został uruchomiony całodobowy
Dziecięcy Telefon Zaufania  800 12 12 12 oraz dedykowany młodym ludziom czat internetowy. Oba kanały komunikacji udzielają młodym osobom w kryzysie wsparcia
i pomocy psychologicznej.

Drodzy uczniowie! Jak się dzieje źle to trzeba dzielnie i wytrwale szukać pomocy dla Siebie lub Swoich rówieśników. Nie jesteście sami! Czasem wykonanie telefonu, rozmowa z psychologiem może wiele pomóc w pokonaniu smutków, problemów oraz w odzyskaniu radości.
800 12 12 12

              Jaką szkołę ponadpodstawową wybrać? Kim chcę zostać w przyszłości?

Kiedy będę pewny, że ta szkoła jest dla mnie właściwa?

Kto może mi  pomóc przy podejmowaniu decyzji w wyborze kierunku dalszego kształcenia?

Pedagog szkoły – Marzanna Dróżdż radzi :

  1. Czynnie uczestnicz w zajęciach doradztwa zawodowego, prowadzonych na terenie szkoły,
  2. W razie potrzeby zgłaszaj chęć uczestnictwa w badaniach z zakresu orientacji zawodowej, prowadzonych przez doradcę zawodowego przy Powiatowej Poradni Psychologiczno
    – Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim, numer tel. 44 732 78 40,
  3. Skorzystaj z oferty Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, oddział w Piotrkowie Trybunalskim przy ulicy Wojska Polskiego 2, numer telefonu 44 649 60 87 , adres e-mail: cizpt@wup.lodz.pl

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.

Drodzy uczniowie!

  1. Upewnijcie się, że posiadacie zainstalowany jeden program antywirusowy, wyposażony w zaporę ogniową oraz antymalwere, które ochroni twój komputer, przed wirusami, niebezpiecznymi atakami z sieci oraz złośliwym oprogramowaniem,
  2. Nigdy nie nawiązujcie połączenia z siecią z tzw. darmowych „hot-spotów”.  Nigdy nie wiesz , czy w  tej sieci nie czai się osoba, gotowa przejąć Twoje dane,
  3. Nie wchodzimy w sieci na strony podejrzane, nieznane, nieszyfrowane,
  4. Nie otwieramy podejrzanych załączników oraz maili z nieznanych źródeł
    i nieznajomych osób. Nigdy nie wiesz, czy nie zostaniesz przeniesiony na szpiegującą stronę lub nie padniesz ofiara ataku,
  5. Nie rozmawiamy z obcymi. Tak jak w życiu, tak i w sieci, nie rozmawiamy z obcymi osobami na komunikatorach społecznych,
  6. Pamiętajcie zabezpieczać swój komputer hasłem systemowym – w razie włamania sieciowego na komputer , hakerowi zajmie więcej czasu dostanie się do systemu,
  7. Jeżeli zakładacie konta w Intrenecie, pamiętajcie o przestrzeganiu zasady bezpieczeństwa haseł – pamiętacie aby wasze hasło miało minimum 8 znaków, w  tym cyfry, duże litery oraz znaki specjalne,
  8. Nigdy nie zapisujcie haseł do swoich kont w sieci na kartce . Starajcie się przechowywać je w głowie lub tylko w wam wiadomym miejscu,
  9. Nie instalujcie  oprogramowania z nieznanych źródeł i nie pobierajcie go z innych niż oryginalne strony www,
  10. Pamiętajcie o najważniejszej zasadzie – że największym zagrożeniem przy komputerze – jest człowiek . To znana zasada informatyków. Pamiętaj ze większość hakerów zanim dokona cyberataku  spróbuje wyłudzić twoje dane za pomocą zwykłych technik inżynierii społecznej, które mają na celu zmanipulowanie cię ( podszywanie się pod zaufaną osobę lub bycie wyjątkowo miłym i uprzejmym w prowadzonej rozmowie).

Bądźcie ostrożni i przezorni. Pozdrawiam Was.