AKTYWNA ŚWIETLICA. MIEJSCE PEŁNE POMYSŁÓW

Projekt edukacyjny Aktywna świetlica.
Miejsce pełne pomysłów ,,Polska od A do Z” w świetlicy szkolnej został ukończony.
Było to zaproszenie uczniów do odkrywania inspirujących, ciekawych, bardziej i mniej znanych miast, regionów i zakątków Polski, a także związanych z nimi tradycji oraz kultury. Było to fascynujące doświadczenie edukacyjne dla naszych świetliczaków. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach, chętnie dzieliły się swoimi doświadczeniami i zdobywały nową wiedzę o naszej pięknej ojczyźnie. Dzięki różnorodnym metodom pracy uczniowie nie tylko dobrze się bawili, ale również utrwalali wiadomości w ciekawy sposób. Dzieci wykonywały również prace plastyczne, plakaty, rękodzieło z gliny, oglądały filmy i prezentacje oraz uczestniczyły w grach i quizach edukacyjnych.
Projekt został podzielony na kilkanaście etapów. Zadania opracowane zostały według liter alfabetu od A do Z. Każdej literze odpowiadało inne zadanie związane z konkretnym miastem, regionem, zabytkiem.

Zrealizowaliśmy aż 12 zadań projektu.

Efekty pracy:
– rozwój umiejętności pracy w grupie i nawiązywanie pozytywnych relacji między uczniami;
– zwiększenie zainteresowania podróżowaniem i poznawaniem kraju,
– poszerzenie wiedzy o Polsce jej geografii, kulturze i historii
-zwiększenie umiejętności korzystania różnych źródeł informacji, takich jak książki, internet, mapy i przewodniki.

Projekt ,,Polska od A do Z” był inspirującą i ciekawą formą nauki poprzez zabawę.

Działania, które zrealizowaliśmy w edycji 2024/2025 „Polska od A do Z”:

A dawniej było tak…

Skąd pochodzi nazwa miejsca, w którym mieszkacie?

Dowiedzcie się kilku ciekawostek o Waszym mieście/wsi/regionie i stwórzcie plakat, na którym zaprezentujecie je w formie graficznej.

Ełk, czyli Mazury

Ile jest jezior na Mazurach?

Które jezioro na Mazurach jest największe?

Stwórzcie ilustrację jeziora metodą wydzierania lub stemplowania.

Górskie wyprawy

Obejrzyjcie film podróżniczy stworzony przez himalaistów.

Które góry w Polsce są najwyższe?

Co oznacza górska korona Polski? Stwórzcie górskie krajobrazy przy pomocy akwareli.

Hejnał

Zagrajcie (na czym chcecie) Wasz własny, wymyślony hejnał.

Poznajcie historię najstarszego hejnału w Polsce.

Katowice

Stwórzcie obrazy za pomocą węgla.

Stwórzcie wynalazek, który ułatwi pracę górnikom.

Naj w Polsce

Korzystając z tablicy multimedialnej (lub innego urządzenia z dostępem do sieci) znajdźcie: najdłuższą rzekę w Polsce, najwyższy górki szczyt, największe i najmniejsze miasto, najgłębsze i największe jezioro, największy zamek, najdalej wysunięty na północ punkt, najstarsze drzewo, największy park narodowy, największy port morski.

Porcelana z Bolesławca

Krótkie wprowadzenie do historii porcelany z Bolesławca, jej znaczenia i ciekawostek.

Stwórzcie z gliny miniatury naczyń inspirowanych porcelaną z Bolesławca, a następnie pomalujcie je w charakterystyczne wzory.

Rzeszowskie Muzeum Dobranocek

Z wirtualnymi odwiedzinami w Muzeum Dobranocek

Co możemy tam zobaczyć?

Przegląd dobranocek – projekcja ich fragmentów.

Wykonajcie ilustracje lub ulepcie figurki wybranych postaci.

Symbole polskich miast

Odszukajcie informacji o charakterystycznych dla polskich miast symbolach np. poznańskie koziołki, syrenka warszawska, smok wawelski, pałac kultury i nauki, stocznia gdańska, ciupaga i kapelusz góralski, rogale marcińskie, krasnale wrocławskie, toruńskie pierniki i krzywa wieża – utwórzcie ilustrowaną mapę Polski i nanieście na nią poznane symbole.

Toruńskie pierniki

Zapoznajcie się z legendami związanymi z Toruniem.

Kto jest najbardziej znanym mieszkańcem Torunia?

Opracujcie autorski przepis na najpyszniejsze korzenne pierniczki.

Stwórzcie pracę plastyczną przedstawiającą toruńskie pierniki (np. przy pomocy rosnących farbek).

Uroki polskich lasów

Jakie drzewa znajdziemy w polskich lasach?

Zabawa interaktywna z użyciem aplikacji Czyj to liść?

Zamieńcie się w ornitologów – odszukajcie najbardziej popularne w polskich lasach gatunki ptaków i posłuchajcie ich śpiewu.

Wykonajcie pracę plastyczną metodą frotażu przy użyciu liści.

Wawel

Poznajcie legendę o smoku wawelskim.

Kto mieszkał na Wawelu?

Zorganizujcie pasowanie na rycerza – obowiązkowo każdy z Was musi wymyślić sobie przydomek!

Pierniki ,, katarzynki ” są legendarnym przykładem toruńskiego piernikowego rzemiosła. Wyróżniają się bogatą mieszanką przypraw korzennych i tradycyjnym sposobem wypieku 😋😋 Na kolejnych zajęciach z Aktywnej Świetlicy uczniowie opracowywali własny przepis
na pierniczki, zapoznali się z legendami związanymi z Toruniem. Poznali najbardziej zwanego mieszkańca Torunia. Na koniec dzieci wykonały i malowały pierniki z gliny 🙂🙂

Podczas świetlicowych zajęć uczniowie poznali historię najstarszego hejnału w Polsce – hejnału mariackiego z Krakowa. Ale żeby nie było nudno, każde dziecko mogło zagrać na wybranym instrumencie, własny wymyślony hejnał. Na koniec wszyscy razem zagrali hejnał 😊. Było głośno, kreatywnie i bardzo wesoło 😁😁😊 !!!

Poznańskie koziołki, Syrenka warszawska, smok wawelski, Pałac Kultury i Nauki,
ciupaga i kapelusz góralski ,to niektóre symbole polskich miast,
które uczniowie poznali na zajęciach świetlicowych. Wspólnie nanieśli je na mapę Polski.

Z wirtualnymi odwiedzinami w Muzeum Dobranocek w Rzeszowie -co możemy, tam zobaczyć? Jak kiedyś powstawały bajki?, Jakie ulubione postacie z dobranocek można tam spotkać? …… To kolejne zadanie w ramach projektu ,, Aktywna świetlica” Polska od A do Z. Dzieci poznały dobranocki z dzieciństwa swoich rodziców, obejrzały fragmenty bajek.
Na koniec wykonały ilustracje wybranych bohaterów dobranocek.

Na ósmych zajęciach z Aktywnej Świetlicy wybraliśmy się w wirtualną podróż
do Manufaktury w Bolesławcu, gdzie z pasją i twórczym kunsztem powstaje ceramika o niebanalnych wzorach, ręcznych zdobieniach. Ceramika bolesławiecka od setek lat zdobywa serca miłośników pięknych przedmiotów na całym świecie. Poznaliśmy historię tego pięknego miejsca. Po części teoretycznej przyszedł czas na część praktyczną 🙂🙂 uczniowie stworzyli z gliny miniaturowe naczynia inspirowane porcelaną z Bolesławca, a następnie pomalowali je w charakterystyczne wzory.

Smok Wawelski- stwór, zamieszkujący jamę pod wawelskim wzgórzem- miał terroryzować mieszkańców grodu Kraka. Musieli oni dostarczać bestii ofiary z bydła, a według niektórych podań smok pożerał tylko dziewice.
Żadnemu z rycerzy nie udało się go pokonać- dokonał tego dopiero szewc Skuba…………..
Na kolejnych zajęciach w ramach projektu,,Aktywna ś Świetlica” uczniowie przenieśli się do Krakowa i poznali legendę o smoku wawelskim. Po zapoznaniu się z legendą tego zabytkowego miasta odbyło się pasowanie na rycerza – każdy wymyślił sobie przydomek. Na zakończenie rycerze mogli zmierzyć się ze sobą w pojedynku.

Ile jezior jest na Mazurach? Które jezioro na Mazurach jest największe?
Na te i inne pytania szukaliśmy odpowiedzi po obejrzeniu filmu edukacyjnego na kolejnych zajęciach z Aktywnej Świetlicy. Uczniowie chętnie zadawali pytania i włączali się do rozmowy. Były to bardziej ciekawe zajęcia połączone z pracą plastyczną. Świetliczaki wspólnie wykonały ilustrację jeziora metodą stemplowania.

Grupa świetliczaków wykonała piąte zadanie z projektu ,,Aktywna świetlica „. Uczniowie poznali bliżej miasto Katowice oraz dowiedzieli się jak wygląda praca górnika. „Obejrzeli” też najciekawsze miejsca województwa śląskiego. Chłopcy wykazali się kreatywnością i stworzyli z klocków wynalazek, który mógłby ułatwić pracę górnikom. Na koniec wszystkie dzieci wykonały prace plastyczne za pomocą węgla.

Aktywna świetlica „Naj w Polsce” – najdłuższa rzeka w Polsce, najwyższy górski szczyt, największe i najmniejsze miasto, najgłębsze i największe jezioro, najstarsze drzewo, największy park narodowy, największy port morski to miejsca, które uczniowie znajdowali wykorzystując tablicę multimedialną oraz wskazywali na mapie Polski. Na koniec dzieci spisały wszystkie „naj” miejsca i wykonały kolorowe ilustracje.

Uroki polskich lasów – to kolejne zadanie w ,,Aktywnej świetlicy”. Uczniowie poznali budowę drzewa i pomalowali je wspólnie farbami. Dowiedzieli się jakie gatunki drzew znajdziemy w polskich lasach. Dużo radości sprawiła wszystkim zabawa interaktywna z użyciem aplikacji „Czyj to liść?” 🍃🌱🌿🌳🌲🙂

Uczniowie na zajęciach świetlicowych wykonali kolejne zadanie – „Górskie wyprawy” w ramach programu Aktywna świetlica . Obejrzeli film podróżniczy stworzony przez himalaistów. Poznali najwyższe góry w Polsce oraz co oznacza Korona Gór Polski. Na koniec stworzyli piękne górskie krajobrazy 🙂

W ramach realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego pt: ,,Aktywna świetlica. Miejsce pełne pomysłów. Polska od A do Z”, uczniowie dowiedzieli się skąd pochodzi nazwa miejsca, w którym mieszkają. Poznali również kilka ciekawostek dotyczących naszego regionu oraz dowiedzieli się o najważniejszych zabytkach naszej małej ojczyzny. Wspólnie stworzyli plakat przedstawiający charakterystyczne miejsca dla gminy Wola Krzysztoporska oraz. pokolorowali herb naszej gminy.

Miło nam poinformować, że nasza szkoła zakwalifikowała się do
Ogólnopolskiego Projektu „Aktywna świetlica. Miejsce pełne pomysłów”.
Poniżej zamieszczamy regulamin oraz będziemy będziemy też relacjonować nasze poczynania 🙂

https://swietlicawszkole.pl/files/aktywna_swietlica_regulamin.pdf