Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego 2024
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego 2024

Na całym świecie 21 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Jego cel to: podkreślenie różnorodności językowej narodów, zwrócenie uwagi na języki zagrożone i powoli ginące oraz przypomnienie, że chroniąc język ojczysty – dbamy o tożsamość kulturową.
Ze względów historycznych i kulturowych dla Polaków nasz język narodowy stanowi wyjątkowy skarb. Warto zaznaczyć, że ze względu na bardzo specyficzną wymowę oraz mnogość i złożoność form gramatycznych, uważany jest on za jeden z najtrudniejszych do nauki języków świata, stanowiąc tym samym niełatwe wyzwanie nawet dla samych Polaków. Sprawia to skomplikowana gramatyka z mnóstwem wyjątków oraz szeleszczące zgłoski. Tym bardziej powinniśmy szanować polszczyznę i posługiwać się nią poprawnie, bo to zaszczyt mówić i pisać bezbłędnie w tak trudnym i pięknym języku.
W naszej szkole także świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.
W dniach 21-29 lutego 2024r. promowaliśmy nasz język narodowy oraz uświadamialiśmy społeczność szkolną, jak ważne jest prawidłowe posługiwanie się językiem ojczystym w życiu codziennym, czy też w sieci. W tym celu przeprowadzone zostały różne przedsięwzięcia takie jak:
· Szkolny Konkurs Ortograficzny, a jego zwycięzcy to:
klasy IV – VIII
I m. – Alicja Kowalska kl. 6a
II m.- Maja Wiernicka 5a
III m. – Albert Kulik 7a
klasy VII – VII
I m. Olga Krasoń
II m. Aleksandra Pielużek 7b
III m. Szymon Cieślak 8a
· Ogólnopolski Konkurs Kaligraficzny ,,Piórem i pazurem”, a do następnego etapu zakwalifikowały się następujące osoby:
klasy IV – VI:
Klara Wieczorek, Iga Szmalec, Nikola Szmalec, Oliwia Renasik, Weronika Kapiczyńska, Anna Wojtczyk, Iga Karda, Zuzanna Figa, Weronika Filipczak, Pola Książek
klasy VII – VIII :
Oliwia Kruz, Olga Krasoń, Julia Krzaczyńska, Kinga Sokołowska
· uczniowie klasy 6b ,pod hasłem ,,Ortografia, co do głowy trafia”, utrwalali z młodszymi koleżankami i kolegami ciekawostki ortograficzne, w formie: rebusów, krzyżówek, kolorowanek, układania domina, itp.
· na szkolnych korytarzach pojawiły się: wystawka ,,Język polski nie musi być trudny”, ciekawostki dotyczące poprawności językowej ,,Weź dobre słowo”, zagadki ortograficzne, itp.
· na lekcjach z wychowawcą uczniowie wykonali plakaty promujące poprawność językową, głośno czytali fragmenty utworów polskich pisarzy, ćwicząc tym samym dykcję i intonację głosu
· na lekcjach języka polskiego uczniowie próbowali swych sił wykonując ćwiczenia dotyczące: poprawności językowej, frazeologizmów oraz oglądali filmiki animowane ,,Błyskawiczne dzieje polszczyzny”.
Mamy nadzieję, że ,,moda” na język polski na stałe zagości w życiu naszych uczniów.
nauczycielki języka polskiego

























Najnowsze komentarze